STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH - WERSJA SKRÓCONA DLA MAŁOLETNICH CZYM SĄ STANDARDY I DLACZEGO ZOSTAŁY WPROWADZONE?
Przemoc i krzywdzenie są niestety bardzo częste i zdarzają się zarówno w rodzinach, szkołach, jak
i innych miejscach, w których zdarza Ci się przebywać. Możesz doświadczyć tych zjawisk także
w przestrzeni internetowej, np. podczas zajęć, komunikacji z innymi lub gry.
Dla nas nadrzędną wartością jest to, żeby zapewnić Ci bezpieczny rozwój, a w tym celu
wprowadziliśmy Standardy Ochrony Małoletnich, które są dla nas nie tylko obowiązkiem zawartym
w ustawie, ale także drogowskazem relacji i budowania przyjaznej przestrzeni dla Ciebie.
Poznaj nas lepiej i zapoznaj się z naszymi najważniejszymi wartościami. A jeśli chciałbyś coś do nich
dodać, daj nam znać! Jesteśmy otwarci na Twoje propozycje, bo to Ty i Twoja unikatowość pozwala nam
na ciągły rozwój.
Zapamiętaj!
1. TWOJE BEZPIECZEŃSTWO - NASZ PRIORYTET
Chcemy ochronić Cię przed różnymi formami krzywdzenia, w tym agresji fizycznej i psychicznej.
2. PRZEMOC? NIE MA MOWY! / NO WAY!
Jeśli doświadczysz sytuacji, w której ktoś Cię skrzywdzi, upokorzy lub będzie Ci przykro lub wiesz,
że ktoś inny ma z tym problem, zgłoś to do swojego nauczyciela. Możesz to zrobić także
osobiście/telefonicznie lub mailowo. Nie musisz się podpisywać, ale będzie nam wtedy łatwiej pozyskać
więcej szczegółów o danej sytuacji. Każde takie zgłoszenie potraktujemy poważnie i przeanalizujemy.
4. SZACUNEK? NO PEWNIE!
Jesteś dla nas najważniejszą osobą, bez której nasze działania nie miałyby sensu. Dlatego szanujemy
Twoje prawa, w tym w szczególności godność i dążymy do zapewnienia Ci bezpieczeństwa.
W komunikacji z Tobą kierujemy się szacunkiem, cierpliwością i wyrozumiałością.
5. JESTEŚMY RÓŻNI
Jesteśmy różni, ale każdy z nas jest wyjątkowy. Różnorodność pozwala nam uczyć się nie tylko
od nauczyciela, ale też od innych.
My także cały czas uczymy się od Ciebie, a obserwowanie Twojego rozwoju i nauka nowych
umiejętności to prawdziwa przyjemność.
Jeśli kogoś nie rozumiesz, zadaj dodatkowe pytania lub poproś o powtórzenie.
Masz prawo do wyrażania swojej potrzeby, ale agresja, przerywanie, czy zagłuszanie nie jest sposobem
na rozwiązanie problemu.
6. ZDJĘCIA – MASZ PRAWO DO DECYZJI
Dbamy o Twoją prywatność, dlatego jeśli nie chcesz być na zdjęciach, masz prawo powiedzieć NIE.
Szanujemy Twoje prawo do odmowy i nie stosujemy żadnych sankcji. Nie czuj się też w żaden sposób
gorszy. To jest Twoja decyzja, a my ją respektujemy.
7. INTERNET - TAK CZY NIE?
Podczas korzystania z Internetu, bądź ostrożny.
Niestety, czasami możesz trafić na strony, które nie są dla Ciebie odpowiednie lub na których możesz
zobaczyć przemoc lub agresję. Przekaż to swoim rodzicom lub nam.
A czy wiesz, że średni wiek gracza w Polsce to aż 30 lat? Ty masz dużo mniej, ale pamiętaj, że czasami
osoby kłamią i podają informacje, które nie są prawdziwe, dlatego nawet w grach lub grupach, nie
podawaj wielu szczegółów na swój temat, w tym adresu zamieszkania czy nr telefonu.
8. BEZPIECZNA PRZESTRZEŃ
Czasami ktoś może także „ukraść” konto w medium społecznościowym, np. na Facebooku innej osobie,
dlatego nie przyjmuj zaproszeń od osób, których nie znasz i nigdy ich nie widziałeś na żywo.
Nie wysyłaj też smsów na numery, których nie znasz.
My również nie będziemy się z Tobą kontaktować z naszych prywatnych profilów na Facebooku czy
Instagramie.
Nie będziemy też dzwonić z prośbą o spotkanie w miejscu innym niż to, do którego zwykle uczęszczasz
i o którym wiedzą Twoi rodzice.
Jeśli otrzymasz od nas niepokojącą Cię informację, zgłoś ją rodzicom/opiekunom lub nam
mailowo/telefonicznie: 94 3162530, ug@bedzino.pl
Wyjaśnimy sytuację i poinformujemy Cię o rozwiązaniu.
9. MASZ PRAWO WIEDZIEĆ
Masz prawo wiedzieć co robimy, żeby Cię chronić.
Pełną wersje Standardów ochrony dzieci możesz znaleźć w naszym urzędzie lub na stronie internetowej.
10. MASZ PRAWO KORZYSTAĆ ZE WSPARCIA
Czasem każdy z nas ma gorszy dzień i w pełni to rozumiemy, ale jeśli coś złego dzieje się u Ciebie (lub w
Twojej rodzinie, otoczeniu) albo po prostu potrzebujesz z kimś porozmawiać, możesz dać nam znać lub
możesz zadzwonić pod te numery:
1. 116111 – Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży;
2. 800121212 – Dziecięcy telefon zaufania, prowadzony przez Rzecznika Praw Dziecka
Osoby, które tam pracują, udzielą Ci wielu przydatnych wskazówek i pomogą rozwiązać Twoje problemy.
A jeśli będziesz obawiać się o swoje zdrowie lub życie, zadzwoń:
na Policję – nr telefonu 997 lub pod nr alarmowy: 112.
Gdziekolwiek jesteś i gdziekolwiek to czytasz – pamiętaj, że jesteś cudowną i wartościową osobą, która zasługuje na bezpieczny rozwój!
Załączniki